מכורים לחושים

מותג השמפו פינוק, אשר פותח בשנות ה-80, ביסס את מעמדו בשוק על הניחוח שלו שנים רבות לפני שהציפו את השוק מותגי שמפו המתמחים ברכות, בגמישות או בטיפול בקשקשים. לדברי שולי כרמל, מנהלת השיווק של תחום הטיפוח האישי ביוניליוור ישראל, "גילינו כי למרות שפינוק הוא מותג ותיק, הריח שלו ממשיך להיות אהוב ומזוהה אצל הצרכנים עם נוסטלגיה - ריח של ילדות, זיכרונות ומשפחתיות". על בסיס תובנות אלה ממשיכה יוניליוור לתמוך במותג והשנה החליטה להפוך את הריח לפסטיבל, אשר התקיים בנמל תל אביב. 

 מותג נוסף העושה שימוש מרכזי בריח הוא בדין מבית יוניליוור. לפני כשנה וחצי השיק המותג סדרת מרככי כביסה מרוכזים בשם "בדין אקסטרא", תוך הבטחת יותר ריח לאורך זמן. לדברי קרן סער, מנהלת השיווק של תחום הטיפוח האישי ביוניליוור, "סדרת בדין אקסטרא פותחה על סמך מחקרים המעידים כי צרכנים מחפשים מוצרים עם ריח; הם רוצים שדברים ידיפו ריח טוב אחרי שניקו אותם - שיער, מגבות, רצפה, בגדים. צרכניות מבקשות שהכביסה שלהן תהיה לא רק נקייה, אלא גם תדיף ריח רענן לאורך זמן". ואכן, ממחקר שערכו "הקרן לטיפול ומחקר בריח ובטעם" ובית החולים מייקל ריס בארה"ב עולה, כי ריח מגביר את האטרקטיביות של המוצר ואת תפיסת הערך שלו. מחקרים שערכה יוניליוור בעולם בדקו אם ניתן לאפיין את קבוצת האנשים שעבורם הריח הוא בעל חשיבות רבה יותר מאשר עבור אחרים. קבוצה זו כונתה בשם "מכורים לחושים". לפי המחקר, לקבוצה זו קווי אישיות משותפים: מדובר באנשים אוהבי חיים, אופטימיים, לרוב מוחצנים, סקרנים ובעלי חוש אבחנה. חושיהם מפותחים ויש להם צורך חזק לקשר ומודעות גבוהה למצב שבו הם נמצאים. מדובר באנשים פרקטיים וגמישים, בעלי כושר טבעי למשא ומתן, שאוהבים לקחת חלק בפתרון בעיות. הם מעדיפים ניסיון ישיר על פני קבלת מידע באופן עקיף ‏(ספרים וכדומה‏). לאנשים אלה אינטואיציה חזקה והם סומכים עליה. 

עד לא מזמן האמינו אנשי השיווק כי מוצר נמכר בעיקר בשל סיבות רציונליות - ה-REASON WHY שלו - בעוד שהצד הרגשי נחשב משני. מתברר שהמציאות שונה: במחקרים נמצא כי ההחלטה לרכוש מוצר חדש מתבצעת בתוך 0.12-0.25 שניות ומתבססת בעיקר על תהליך רגשי אינסטינקטיבי. בזמן זה הצרכן ממיין את האלמנטים של המוצר לחיוביים ושליליים בהתאם לגירוי חושי שאותו מעורר המוצר עצמו בתחומי הצבע, הגודל, הריח והצלילים - ורק אחר כך מתחילה החשיבה הרציונלית. 

 לפי ד"ר יורם לבנון ממ.ס.ר אסטרטגיה ומחקר, התוצאה היא שבתוך זמן קצר מאוד הצרכן מגבש את דעתו הרגשית על המוצר וממשיך להחזיק בה עד שיוכח אחרת. לדברי דורון זיו, מנכ"ל SENSALE המתמחה במיתוג ריח, "אם מכוונים ליצירת תגובה רגשית חזקה, חוש הריח הוא המנוף המשמעותי ביותר לכך. למשל, אחד הרגשות המזוהים ביותר עם ביקור במרפאות, בעיקר במרפאות שיניים, הוא פחד - הניחוח של חומרי החיטוי מעורר תחושת חרדה. כדי להפיג פחדים, רופאים רבים משתמשים במרפאה בניחוח לבנדר, המשרה שלווה. גם בנמלי תעופה רבים אימצו את השיטה ומשתמשים בה להפגת חרדה באולמות המתנה לפני ההמראה". 

השארת תגובה